Ce trebuie stiut despre jante – informatii de baza

In acest articol, vom discuta despre jante si cateva informatii pe care trebuie sa le cunoasca orice sofer auto. Adesea, cand urmeaza sa realizam un update al propriului autoturism, trebuie tinut cont si de jante. Marcajele cu cifre si litere pot fi un mister pentru numerosi conducatori, astfel incat este bine sa stiti exact la ce se refera fiecare.

Diametrul total

Diametrul se masoara in unitatile inch si toli. Cel mai mic este de 8” si se intalneste la diferite remorci, iar cel mai mare poate fi de 38” si se regaseste la utilaje agricole si la masini industriale.

Masurarea diametrului jantei se poate realiza cu ajutorul unei rulete. Cel mai simplu, insa, este sa le cautati in cartea tehnica a automobilului.

Nu este interzis sa alegeti jante cu diametru mai mare, dar acest lucru inseamna ca va trebui implicit sa inlocuiti si anvelopele, optand pentru un set cu garda la sol mai redusa pentru a putea suplini diferenta de inaltime. Ideea este sa obtineti un diametru exterior asemanator cu cel din dotarea initiala, originala.

O janta mai mare in diametru are impact si asupra demarajului, greutatii per ansamblu, precum si asupra altor considerente tehnice.

Profilul jantei

Latimea interioara a jantei si profilul se pot exprima, de exemplu, in formula 6Jx15. Latimea echivaleaza cu distanta masurata dintre marginile jantei.

Umarul jantei Este un parametru care poate aparea inscriptionat sub forma 6Jx15H2, iar in acest caz notatia H2 se refera la numarul si aspectul umerilor de pe profil. Alte variante de inscriptionare intalnite sunt: H, FH, CH, EH, EH2.

Diametrul gaurii central – se masoara in milimetri si dispune de diverse valori in functie de constuctorul masinii. Este o valoare care apare doar in descrirea tehnica a jantei, nefiind gravata pe ea.

Distanta intre prezoane

Puteti afla ce distanta are janta intre prezoane pentru a evita sa cumparati jante incompatibile cu masina. Procedeul este simplu: selectati doua gauri diametral opuse si apoi masurati distanta dintre ele, plecand de la marginea indepartata a unei gauri pana in centrul celei de-a treia gauri.

ET / Offset – Factorul de echilibru reprezinta un parametru care este obligatoriu atat pentru jantele din aliaj, cat si pentru cele din otel.

 

Comments

comments

Lasă un răspuns